
تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 113 |
تعداد مقالات | 1,289 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,262,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,115,252 |
تحلیل ویژگیهای طاغوتیان عصر حضرت موسی (ع) | ||
تفسیر پژوهی اثری | ||
دوره 11، شماره 21، بهمن 1403، صفحه 143-166 اصل مقاله (362.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22049/quran.2025.30052.1452 | ||
نویسندگان | ||
سید ضیاالدین علیانسب1؛ فاطمه شاه محمدی* 2 | ||
1دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (سلامالله علیها) قم. قم، ایران | ||
2سطح 3 فقه و اصول، معاون پژوهش مدیریت استانی حوزههای علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی. تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
طاغوتیان و متجاوزان از حدود الهی در هر عصری، با پیروی از هوای نفس، مردم را از راه حق بازمیداشتند. از آنجا که طاغوتشناسی بصیرتافزاست با تحلیل ویژگیهای طاغوت اعصار مختلف، میتوان طاغوت عصر حاضر را شناخت و با بیداری و بصیرت، از سلطه استبداد و استعمار، نجات یافت و به اقتدار و عزت نایل شد. نوشتار حاضر به تحلیل ویژگیهای طاغوتیان عصر حضرت موسی(ع) پرداخته و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه به آیات و روایات و منابع تاریخی، تصویر روشنی از مصادیق و ویژگیهای طاغوتیان حضرت موسی(ع) ارائه کرده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که طاغوتیان، مردمانی متجاوز و شیطانصفت هستند که در هر عصری، وجود داشتهاند. مصادیقی از طاغوتیان عصر موسی(ع)، فرعون، هامان، قارون، سامری و بلعم باعور بودند که در قرآن نیز درباره ایشان سخن به میان آمده است. در عصر حاضر نیز طاغوتهایی جولان میدهند که ویژگیهایشان منطبق بر طاغوت اعصار پیشین است و مانند آنان به نسلکشی، کودککشی، ظلم و تعدی و تجاوز به حقوق مردم و جوامع و گمراهی دیگران میپردازند؛ در نتیجه شناخت ویژگیهای طاغوت آن عصر به شناخت و مقابله با طاغوت عصر کنونی نیز کمک شایانی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
حضرت موسی(ع)؛ قارون؛ بلعم باعورا؛ فرعون؛ هامان؛ سامری؛ یهود | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، تدوین و ترجمه: سیدمحمدرضا صفوی، ترجمة قرآن بر اساس المیزان همراه با توضیحات و نکات تفسیری.
آذرنوش، آذرتاش (1382)، فرهنگ معاصر عربی، تهران: نشر نی، چاپ سوم.
ابن اثیرجزرى، مبارک بن محمد (1367 ش)، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، قم: مؤسسة مطبوعاتى اسماعیلیان، چاپ اول.
ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى (1385 ق)، دعائم الإسلام، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ دوم.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسانالعرب، بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع - دارصادر، چاپ سوم.
بروجردى، محمدابراهیم (1366 ش)، تفسیر جامع، تهران: کتابخانه صدر، چاپ ششم.
حرعاملى، محمد بن حسن (1409 ق)، وسائل الشیعة، محقق/ مصحح: مؤسسة آلالبیت علیهمالسلام، قم: مؤسسة آلالبیت علیهمالسلام، چاپ اول.
حریری، محمدیوسف (1384)، فرهنگ اصطلاحات قرآنی، (ویراست2)، قم: هجرت، چاپ دوم.
حکیمى، محمدرضا و حکیمى، محمد و حکیمى، على (1380ش)، الحیاة، ترجمه: احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ اول.
خزائلی، محمد (1386)، اعلام قرآن، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ هفتم.
خرازی و سایر هیئت تحریریه موسسه در راه حق، سید محسن (1386)، زندگانی چهارده معصوم علیهمالسلام، قم: انتشارات مسجد جمکران، چاپ اول.
دینورى، عبدالله بن محمد (1424 ق)، تفسیر ابن وهب المسمى الواضح فى تفسیر القرآن الکریم، بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون، چاپ اول.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت، دار العلم - الدار الشامیة، چاپ اول.
راوندی، قطب الدین، سعیدبن هبةالله (1409ق)، الخرائج و الجرائح، قم: موسسه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، چاپ اول.
روحی، ابوالفضل (1384)، مقاله «سیمای بنی اسرائیل در قرآن و عهدین»، ادیان، مذاهب و عرفان، نشریه معرفت، شماره 95.
زبیدی، محمدمرتضى (1414 ق)، تاجالعروس من جواهر القاموس، بیروت: دارالفکر، چاپ اول.
سیدکریمی حسینی، عباس (1382ش)، تفسیر علیین، قم: اسوه، چاپ اول.
شاه عبدالعظیمى، حسین (1363 ش)، تفسیر اثنى عشرى، میقات: تهران، چاپ اول.
صدوق، محمد بن علىبن بابویه (1395 ق)، کمالالدین و تمام النعمة، تهران: اسلامیه، چاپ دوم.
طباطبایى، محمدحسین (1390 ق)، المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
_____________ (1374 ش)، ترجمه تفسیرالمیزان، سید محمدباقر موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم.
طبرسی، فضل بن حسن (1372ش)، زندگانى چهارده معصوم علیهمالسلام، ترجمه إعلام الورى، ترجمه: عزیزالله عطاردى، تهران: اسلامیة.
طبری، محمدبن جریر (1380)، تاریخنامه طبری، گردانیده منسوب به بلعمی، به تصحیح و تحشیه محمد روشن، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما)، چاپ سوم.
طریحى، فخرالدین (1375 ش)، مجمعالبحرین، تهران: کتابفروشى مرتضوى، چاپ سوم.
عبدالباقی، محمدفواد (1364)، المعجم المفهرس لالفاظ القرآنالکریم، قاهره: مطبعة دارالکتب المصریه.
فعال عراقی، حسین (1386)، یهود در المیزان، تهران: سبحان، چاپ سوم.
الفیروزآبادی، مجد الدین محمدبن یعقوب (بیتا)، القاموس المحیط، بیجا: موسسه الرساله، الطبعة السادسة.
فیومى، احمدبنمحمد (1414ق)، المصباح المنیر یغری بالشرحال کبیر للرافعی، قم: موسسه دارالهجره، چاپ دوم.
قرشى بنابى، على اکبر (1412 ق)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیة، چاپ ششم.
کاشانی، فتحالله بنشکرالله (1363ش)، تفسیر خلاصه منهجالصادقین: مسمی به خلاصه المنهج، تهران: اسلامیه، چاپ اول.
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1429ق)، الکافی، قم: دار الحدیث، چاپ اول.
مجلسى، محمدباقر بن محمدتقى (1403 ق)، بحارالأنوار الجامعة لدررأخبارالأئمة الأطهار (علیهمالسلام)، بیروت: دارإحیاء التراث العربی، چاپ اول.
محقق، محمدباقر (1384)، نمونه بینات در شان نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین عامه و خاصه، ویراست دوم، تهران: اسلامی، چاپ ششم.
مصطفوى، حسن (1402 ق)، التحقیق فی کلمات القرآنالکریم، تهران: مرکز الکتاب للترجمة و النشر، چاپ اول.
معرفت، محمدهادى (1385)، شبهات و ردود حول القرآن الکریم، نقد شبهات پیرامون قرآن کریم، مترجمان: حسن حکیم باشى، علىاکبر رستمى، میرزا علیزاده، حسن خرقانى، قم: تمهید، چاپ اول.
مغنیه، محمدجواد، موسى دانش (1378 ش)، ترجمه تفسیر کاشف، قم: موسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، چاپ اول.
مقاتل بن سلیمان (1423 ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت: دارإحیاء التراث العربی، چاپ اول.
مهدوی راد، محمدعلی، حسین شجاعی (1402ش)، «بازخوانی معنا و مصداق «طاغوت» در قرآن کریم با رویکرد تاریخی- ریشهشناختی»، مقاله پژوهشی، مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، شماره 76، سال بیست و نهم.
واحدى، على بن احمد (1415 ق)، الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، بیروت: دارالقلم، چاپ اول.
همایون، محمدهادی (1391)، تاریخ تمدن و ملک مهدوی، تهران: دانشگاه امام صادق: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ دوم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |