تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 111 |
تعداد مقالات | 1,244 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,180,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,042,616 |
مقایسۀ شیوه مدیریت و کلاسداری معلمان تربیت بدنی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطۀ استان آذربایجان شرقی | ||
مطالعات کاربردی تندرستی در فیزیولوژی ورزش | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، بهمن 1393، صفحه 46-54 اصل مقاله (485.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22049/jahssp.2015.12556 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی ظریفی* 1؛ رضا فرجی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسة شیوه مدیریت و کلاسداری معلمان تربیت بدنی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطة استان آذربایجان شرقی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد که به صورت میدانی گردآوری شده است. جامعة آماری این پژوهش را 800 نفر از معلمان تربیت بدنی تمامی مقاطع تحصیلی مدارس استان آذربایجان شرقی تشکیل دادند که 240 نفر از آنها براساس جدول کرجسای و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. پرسشنامة مورد نظر براساس چارچوب نظری ولفگانگ وگلیکمن و با الگو برداری از پرسشنامة باورهای معلمان در خصوص کنترل کلاس طراحی شد. از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، جداول) و آمار استنباطی )، آزمون کولموگرف اسمیرنف وخی دو( جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نشان دادند که اکثر معلمان دورة ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به ترتیب به سبک های مداخله گرا، تعاملی و غیر مداخله گرا گرایش دارند. از سوی دیگر، مقایسة سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی بر اساس جنسیت نشان می دهد که بین سبک مدیریت معلمان زن و مرد در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین معلمان با تحصیلات فوق دیپلم، بیشتر سبک های تعاملی و مداخله گر را به کار می گیرند و معلمان با تحصیلات فوق لیسانس بیشتر به سبک های تعاملی و غیر مداخله گرا تمایل دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان تربیت بدنی؛ مدیریت کلاس؛ سبک مداخله گرا؛ سبک تعاملی؛ سبک غیرمداخله گرا | ||
مراجع | ||
1. اسپالدینگ، چ. (1377). انگیزش در کلاس درس. ترجمة محمدرضا نائبیان و اسماعیل بیابانگرد، تهران: انتشارات مدرسه. صص55-75. 2. بخشایش، ع. (1392). سبک های مدیریت کلاس با ویژگی های شخصیتی معلمان مدرسه ابتدایی در یزد. رویکرد جدید در مجلة مدیریت آموزشی. سال چهارم. (2) . صص 85-98. 3. بهاری، م. (1379). مدیریت کلاسداری. مجلة مدیریت تربیتی. شمارة دوم. ص 115. 4. پویان فرد، ع. ( 1368). روش تدریس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی. انتشارات کل تربیت بدنی و وزارت آموزش و پرورش. ص 68. 5. پویان فرد، ع. معینی، ح. (1372). راهنمای آموزش تربیت بدنی در مدارس متوسطة تهران. انتشارات سروش. ص 75. 6. دویک، ل. (1358). کاربرد روانشناسی در تدریس. ترجمة محمد پارسا، دانشگاه تربیت معلم تهران. 7. رمضانی نژاد، ر، همتی نژاد، م و مالکی، غ. (1382). بررسی مشکلات مدیریت کلاسهای تربیت بدنی از دیدگاه معلمان. فصلنامة المپیک سال یازدهم. صص75-82. 8. شنبدی، م. (1376). بررسی عوامل موثر در مدیریت اثر بخشی کلاس درس بر اساس نظرات دبیران. پایان نامة کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی اصفهان. ص96. 9. فخرالدیننژاد، ن. (1380). بررسی عوامل موثر بر اثربخشی مدیریت کلاس درس از دیدگاه معلمان مدرسه. دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. ص 125. 10. فرخ نژاد، ن. (1380). بررسی عوامل مؤثر در مدیریت اثر بخشی کلاس درس از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تحصیلات تکمیلی شیراز. 11. کارگرفرد، م و نادریان، م، (1381). تربیت بدنی در مدارس. انتشارات دانشگاه پیام نور. ص 148. 12. نبوی، م و ذکایی، م. (1371). روش تدریس تربیت بدنی در مدارس. تهران. انتشارات سمت. ص147. 13. Baily, gahan. Richardr,A. (2000). Management classroom piscioline preservice teachers perceptions of their Abilities and those of inservice thachers. Louisiava. p 86.
14. Decarlo, M. (2004). Classroom management at crenshow high school. California. www.umi.com.
15. Deevk, Lunder. (1358). Application of Psychology in Teaching. Translation: Parsa, Mohammad. Tarbeat Moallem University Tehran. P 41
16. Djigic, G. Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Proscenia - Social and Behavioral Sciences. 29. pp 819 – 828.
17.Germin, yousset. (2002). An Investigation into theInfluences of teachers classroom managementBelifs and practices on Classroom Procedures. p 78.
18. Martin, n, k. (1997). Belife regarging classroom managementstyle. joumal of resrarch in Rural Education. pp 123-137.
19. Martin, n. Baldwin, B. (1998).construct validation of the Attitude&be lifs on classroom management controlin ventory. Jaurnal of classroom interaction. Teach University&university of southern Mississippi. p156.
20. Martin, n. Yine, A. Baldwin, B. (1998). Perspectives regarding classroom management styles .ERIGIdentifier. Preparation vs. Experience. Research in the school, p114.
21. Martin, Nancy K .(2003). The Student- Centered Classroom Environment. Middle School Journal. 28. (4).pp 3-9.
22. Martin. N. K, yine .(2003) . Attitudes&Beliefs regarding classroom management style, The Impact of Teacher, p142.
23. Reupert, A. Woodcock, S. (2010).. Success and near misses: Pre-service teachers’ use, confidence and success in various classroom management strategies. Teaching and Teacher Education. (26). pp 261-268.
24. Spalding. Cherchil. (1377). Motivation in the Classroom. Translation: Naebian, Mohammad reza. Biabangard, Esmaeel. Tehran: Madrese Publication. P 55-71.
25. Sunwoo, shin. (2007). Educational and urban socity. 39: p86.
26. Wolfgang, C, H. (2004). Solving discipline and classroom Management problems. p 89.
27. Zacherman, june, T. (2000).Student Science Teacher Account of a well-remembered event about classroom management. ERIC Identified. Pp 283-325. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,179 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,388 |