تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 108 |
تعداد مقالات | 1,228 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,147,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,007,042 |
بازپژوهی تطبیقی جایگاه سنّت در تفسیر قرآن به قرآن با تأکید برتفسیر المیزان و الفرقان | ||
تفسیر پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 11، فروردین 1398، صفحه 115-89 اصل مقاله (906.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا خانی1؛ محمدعلیاسعدی اسعدی2؛ رحمان عشریه* 3 | ||
1دکترای تخصصی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه قم | ||
2دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
3استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم | ||
چکیده | ||
یکی از اساسیترین مسائل مرتبط با روش تفسیری قرآن به قرآن، بررسی جایگاه روایات تفسیری در این روش تفسیری است. علامه طباطبایی و استاد صادقی تهرانی از مفسران شیعی و مشهور در این روش تفسیری هستند. برخی از پژوهشگران بر این باورند که این دو اندیشمند با تکیه بر روش تفسیر قرآن به قرآن، منکر رجوع به سنت در تفسیر قرآن هستند. اگر چه ظاهر ابتدایی برخی عبارات این دو تفسیر موهم چنین مطلبی است ولی توجه به قرائن موجود در کلام ایشان و توجه به مشی عملی آنان در تفسیر قرآن، خلاف این مطلب را ثابت میکند. از منظر علامه، قرآن کریم در دلالت لفظی و در بیان مرادات واقعی مستقل است و نقش سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تنها نقش تعلیمی و هدایتی است در فهم آنچه قرآن بنفسه و مستقلاً دلالت بر آن دارد. استاد صادقی تهرانی نیز قرآن کریم را در بیان مرادات واقعی خود مستقل میداند به طوری که معصوم میتواند آیات قرآن را با تکیه بر خود قرآن تفسیر کند. اما قاصرین با توجه به درجه قصورشان در رسیدن به مقاصد قرآن کریم، نیازمند بیان معصوم بوده به طوری که در پناه بیان معصوم به همان چیزی میرسند که قرآن بنفسه و مستقلاً دلالت بر آن داشت. این نوشتار با روش تطبیقی به جایگاه سنت در تفسیر قرآن به قرآن از منظر دو تفسیر المیزان و الفرقان اشاره کرده است و پس از آن به بررسی تطبیقی نمونههایی از آیات قرآن در این دو تفسیر پرداخته است | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر قرآن به قرآن؛ سنت؛ علامه طباطبایی؛ صادقی تهرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |