تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 111 |
تعداد مقالات | 1,245 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,192,788 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,052,888 |
شبکه معنایی احباط در قرآن کریم | ||
تفسیر پژوهی اثری | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 14، مهر 1399، صفحه 167-143 اصل مقاله (697.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم اسداللهی1؛ داود معماری* 2 | ||
1طلبه سطح چهار حوزه علمیه خواهران قم و مدرس سطح سه حوزه علمیه قزوین؛ | ||
2دانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین | ||
چکیده | ||
یکی از حوزههای جدید در عرصه مطالعات زبانشناسی، روش معناشناسی است. معناشناسی واژههای قرآن یکی از مهمترین حیطهها در این عرصه به شمار می رود. این پژوهش به روش ایزوتسو به کشف شبکه معنایی احباط در قرآن، می پردازد. «احباط» به معنای فاسد شدن و در فرهنگ دینی، از بین رفتن حسنات با سیئات است. با نگاه کلی به حوزه معنایی «احباط» در روابط همنشینی مشخص شد که کفر، شرک، تکذیب آیات الهی، ارتداد، دنیاطلبی و نفاق به عنوان عوامل حبط و مفاهیمی همچون؛ بیارزش شدن، محرومیت از شفاعت، خلود در آتش و خسران به عنوان آثار آن محسوب میشوند. تنها معنای جانشین حبط در قرآن واژه باطل است که در همنشینی با بتپرستی، حوزه معنایی جدیدی برای حبط عمل میسازد. تکفیر در تقابل معنایی با احباط به معنای ابطال سیئات به واسطه حسنات به کار می رود و در همنشینی با مفاهیمی چون ایمان، عمل صالح، تقوا، هجرت و جهاد، موانع حبط عمل را آشکار میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
معناشناسی؛ شبکه معنایی؛ احباط؛ تکفیر؛ ابطال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |