تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 111 |
تعداد مقالات | 1,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,196,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,056,193 |
جواز تفسیر از طبری تا ابنکثیر؛ سیر تطور ادله جواز اجتهاد در تفسیر | ||
تفسیر پژوهی اثری | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 14، مهر 1399، صفحه 210-191 اصل مقاله (302.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نوروز امینی* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
یکی از مبانی مهم تفسیر نزد مفسران، مسئله جواز تفسیر است؛ اینکه آیا به طور کلی تفسیر کردن قرآن با چیزی فراتر از روایات منقول از معصومان یا دستکم اجتهاد عقلی در تفسیر قرآن برای غیرمعصومان جایز است یا خیر؛ از دیرباز تا کنون ادله بسیاری برای جواز اجتهاد در تفسیر از سوی اندیشمندان و مفسران مسلمان ارائه شده است. تحلیل این ادله بیانگر وجود تفاوتهایی در شیوه استدلال هر یک از مفسران برای اثبات مدعای جواز تفسیر است؛ به گونهای که استدلالها، بین استدلال برای جواز تفسیر و استدلال برای وجوب تفسیر در نوسان است و به نظر میرسد فرایندی تطوری بر این موضوع حاکم بوده است. این مقاله سیر تطور ادله اقامهشده برای اثبات جواز تفسیر را از رهگذر تحلیل متنی و استنطاقی ادله به کار گرفتهشده برای اثبات جواز تفسیر، بررسی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نخستین رویارویی مفسران با جریان تفسیرگریزی در قرن سوم و توسط طبری انجام شد. اما این ابنکثیر بود که با طرح بحث وجوب تفسیر قرآن تیر خلاص را بر پیکر نیمهجان جریان تفسیرگریزی نواخت. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی و اصول تفسیر؛ جواز تفسیر؛ تفسیرگریزی؛ حجیت تفسیر غیرمعصوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |