| تعداد نشریات | 6 |
| تعداد شمارهها | 119 |
| تعداد مقالات | 1,417 |
| تعداد مشاهده مقاله | 1,511,667 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,430,794 |
نقد دیدگاه آیت الله معرفت در آغاز دوره عقلگرایی در تفسیر قرآن | ||
| تفسیر پژوهی اثری | ||
| مقاله 12، دوره 8، شماره 15، مرداد 1400، صفحه 298-277 اصل مقاله (326.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رضا نجفی* 1؛ علی احمد ناصح2 | ||
| 1عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر (نویسنده مسئول) | ||
| 2استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم | ||
| چکیده | ||
| نظریهپردازی در خصوص آغاز دوره روشهای تفسیری از مهمترین مباحث تاریخ تفسیر است. از دیدگاه استاد محمدهادی معرفت، شروع دوره عقلگرایی یا اجتهاد در تفسیر، همزمان با عصر تابعین بوده و پیش از آن، روش مرسوم میان صحابه مبتنی بر نقل و روایت گزارش شده است. این نظر با دیگر مباحث ایشان در خصوص ویژگیهای تفسیر صحابه – که در کتاب تفسیر و مفسران آمده – مغایرت دارد. بهعلاوه انطباق این دیدگاه با مستندات تاریخی، روش مفسران شیعه و سنی و نصوص قرآنی محل بحث است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی برمبنای منابع کتابخانهای به تحلیل و نقد نظر آیتالله محمدهادی معرفت پرداخته است. نتایج نقد و تحلیل مسأله نشان میدهد که تأکیدات قرآنکریم، توصیههای نبیمکرم(ص) و اهتمام برخی از بزرگان صحابه بر تعقل، استنباط و اجتهاد در کشف مراد آیات موجب شد تا روش عقلگرایی و اجتهاد از همان سالهای ابتدای بعثت و همزمان با حیات پیامبر(ص) مرسوم شود. این شیوه تفسیری به دوره تابعان اختصاص ندارد؛ جز اینکه از گسترش و پردازش بیشتری برخوردار گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تأویل؛ تفسیر عقلی؛ تفسیر اجتهادی؛ محمدهادی معرفت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |
||