تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 111 |
تعداد مقالات | 1,247 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,199,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,060,261 |
واکاوی غرض اصلی سورۀ مبارکه معارج با تأکید بر نقش معادباوری در تربیت انسان | ||
تفسیر پژوهی اثری | ||
دوره 9، شماره 17، شهریور 1401، صفحه 297-328 اصل مقاله (428.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید فضل الله میرزینلی* 1؛ حسین علوی مهر2 | ||
1دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. قم، ایران | ||
2دانشیار علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه. قم، ایران | ||
چکیده | ||
غرض اساسی از نزول آیات وحیانی قرآن، خواندن، فهمیدن و به کار بستن آنها است. پایبندی به یک روش نظاممند در فهم وتدبر آیات قرآن لازم و بایسته است. روش تفسیر ساختاری به عنوان یکی از روشهای فهم آیات قرآن مبتنی بر اصول مهمی چون توقیفی بودن ترتیب آیات در یک سوره و وحدت موضوعی بین آنهاست. این روش به دنبال کشف چهرهای نو و منسجم از سورههای قرآن است. یکی از سورههای قرآن که نیازمند تبیین غرض اصلی است، سورۀ مبارکه معارج است. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد تفسیر ساختاری، غرض اصلی سوره تشریح شده است. این سوره شامل سه موضوع است: 1- شرح حادثۀ قیامت و نگرش استبعادانگارانه کفار نسبت به آن (آیات 1 تا 18) 2- بیان وضعیت انسان مؤمن از حیث ایمان و عمل متأثر از اعتقاد به معاد (آیات 19 تا 35) 3- بیان دوبارۀ عاقبت کفار و تعامل با پیامبر (ص) (آیات 36 تا 44) وجه ارتباط میان بخشهای این سوره تأکید بر معادباوری و تأثیر این مسئله در وضعیت انسانهای مؤمن و کافر از حیث عمل و سبک زندگی است. وجه تمایز این دیدگاه نسبت به سایرین، تأکید بر نقش تربیتی معادباوری در انسان است. | ||
کلیدواژهها | ||
سورۀ معارج؛ معادباوری؛ تفسیر ساختاری؛ آثار تربیتی | ||
مراجع | ||
ابن عاشور، محمد بن طاهر (بیتا)، التحریر و التنویر، بیجا.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414) لسان العرب، بیروت: دار صادر، چاپ سوم.
احمد بن فارس، ابو الحسین (1404) معجم مقائیس اللغة، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه، چاپ اول.
آلوسى، سید محمود (1415) روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول.
بابایی، علی اکبر، عزیزی کیا، غلامعلی، روحانیراد، مجتبی (1385) روش شناسی تفسیر قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم.
بحرانى، سید هاشم (1416) البرهان فى تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت، چاپ اول.
بلاشر (1374) در آستانۀ قرآن، ترجمه محمود رامیار، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ چهارم.
حلّى، مقداد بن عبد اللّه (1425) کنز العرفان فی فقه القرآن، قم: انتشارات مرتضوى، چاپ اول.
حوی، سعید، (1405) الاساس فی التفسیر، بیروت: دارالسلام للطباعه و النشرو التوزیع و الترجمه، چاپ اول.
خامهگر، محمد (1397) تفسیر ساختاری قرآن کریم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول.
ــــــــــــ (1386) ساختار هندسى سورههاى قرآن، تهران: سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ دوم.
خوئى، سید ابوالقاسم (بیتا) البیان فی تفسیر القرآن، قم: موسسة احیاء آثار الامام الخوئى.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412) المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم الدار الشامیة، چاپ اول.
زرکشى، محمد بن عبد الله (1410) البرهان فی علوم القرآن، بیروت: دار المعرفة، چاپ اوّل.
زمخشرى، محمود، (1407) الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی، چاپ سوم.
سید بن قطب (1412) فى ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق، چاپ هفدهم.
سیوطى، جلالالدین (1404) الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
سیوطى، جلالالدین (1421) الإتقان فی علوم القرآن، بیروت: دار الکتاب العربى، چاپ دوم.
صدوق، محمد بن على (1406) ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم: دار الشریف الرضی للنشر.
طباطبایى، سید محمد حسین (1417) المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین، چاپ پنجم.
طبرسى، فضل بن حسن (1372) مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو، چاپ سوم.
طبرى، محمد بن جریر (1412) جامعالبیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه، اول.
طوسى، محمد بن حسن (بیتا) التبیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
عروسى حویزى (1415) عبد على بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، قم: انتشارات اسماعیلیان.
علوىمهر، حسین (1384) آشنایى با تاریخ تفسیر و مفسران، قم: مرکزجهانى علوم اسلامى، چاپ اوّل.
فخرالدین رازى (1986) الأربعین فی أصول الدین، قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة، چاپ اول.
فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر (1420) مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربى، چاپ سوم.
فراهیدى، خلیل بن احمد (1410) العین، قم: نشر هجرت، چاپ دوم.
فقهىزاده، عبدالهادى (1374) پژوهشى در نظم قرآن، تهران: جهاد دانشگاهى، چاپ اوّل.
فیض کاشانى، ملامحسن (1415) تفسیر الصافى، تهران: انتشارات الصدر، چاپ دوم.
قرطبى، محمد بن احمد (1364) الجامع لأحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو، چاپ، اول.
قمى، على بن ابراهیم (1367) تفسیر قمى، قم: دار الکتاب، چاپ چهارم.
کلینى، محمد بن یعقوب (1407) اصول کافی، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم.
کلینى، محمد بن یعقوب (1407) الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
مصطفوى، حسن (1360) التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
معرفت، محمد هادى (1418) التفسیر و المفسرون، مشهد: الجامعة الرضویه للعلوم الاسلامیه، چاپ اوّل.
ــــــــــــــــ (1415) التمهید فی علوم القرآن، قم: مؤسسة النشر الاسلامى، چاپ دوم.
ــــــــــــــــ (1423) شبهات و ردود حول القرآن، قم: موسسه التمهید، چاپ اوّل.
مکارم شیرازى، ناصر (1374) تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چاپ اول.
نجفى، محمد حسن (1404) جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ هفتم.
نولدکه، تئودور (2004) تاریخ قرآن، بیروت: دار نشر جورج ألمز.
واحدى، على بن احمد (1411) اسباب نزول القرآن، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |