تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 112 |
تعداد مقالات | 1,259 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,225,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,084,998 |
نقد و بررسی دیدگاههای قرآنی و روایی برقعی پیرامون مسئله زیارت | ||
تفسیر پژوهی اثری | ||
دوره 9، شماره 18، اسفند 1401، صفحه 299-334 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمجید نبوی* 1؛ علی حسن بگی2؛ مجید معارف3؛ کیوان احسانی4 | ||
1دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک. اراک، ایران. | ||
2دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک. اراک، ایران | ||
3استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران. تهران، ایران | ||
4استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک. اراک، ایران | ||
چکیده | ||
سید ابوالفضل برقعی (1287–1372) یکی از روحانیون و قرآنیون معاصر است. او در نیمه اول عمر خود یعنی حدوداً تا 45 سالگی دیدگاه های شیعی داشت، اما پس از آن، کم کم به نقد تمام اعتقادات شیعی می پردازد. او امامت شیعی را قبول ندارد. عصمت انبیا و اهل بیت (ع) را رد می کند. امیرالمومنین علی (ع) را خلیفه الهی نمیداند و به امامت اهل بیت (ع) اعتقادی ندارد و به طور کلی، به نقد تمامی اعتقادات شیعی می پردازد. یکی از دیدگاه های برقعی، نقد مسئله زیارت است. او در این باره، کتابی با عنوان «خرافات وفور در زیارات قبور» نوشته است و تمام زیارت را خرافه می داند. این نگارش به بررسی صحت و سقم دیدگاه های برقعی در مسئله زیارت می پردازد. روش جمع آوری مطالب در این نگارش به صورت کتابخانه ای بوده و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی می باشد. پس از بررسی ها، مشخص شد که سخنان برقعی درباره مسئله زیارت صحیح نیست و او به برخی از آیات و روایات اشاره می کند تا مدعای خود را اثبات کند و آیات و روایات دیگر را نادیده می گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برقعی؛ زیارت؛ قرآنیون؛ شنوا بودن مردگان | ||
مراجع | ||
آلوسى، محمود بن عبدالله (1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
ابن بابویه، محمد بن على (1413ق). من لا یحضره الفقیه، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ابن حنبل، احمد بن محمد (1416ق). مسند الإمام أحمد بن حنبل، بیروت: مؤسسة الرسالة.
ابن سعد (۱۴۱۰ق، ۱۹۱۰م). تاریخ المدینة المنورة: اخبار المدینة النبویة، ب، بیروت: چاپ فهیم محمد شلتوت.
ــــــــــــــــــ . الطبقات الکبرى، الف، تحقیق: محمد عبدالقادر عطا، بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن عاشور، محمد طاهر (1420ق). تفسیر التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ابن قولویه قمى (1356ق). کامل الزیارات، نجف: دار المرتضویة.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر (1988م). البدایة و النهایة، تحقیق: علی شیری، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن ماجه (بىتا). سنن ابن ماجه، بیروت: چاپ محمد فؤاد عبدالباقى.
ابو زهره محمد (بیتا). زهرة التفاسیر، بیروت: دار الفکر.
اصغرینژاد، محمد (۱۳۹۴). 'پژوهشی درباره حدیث «اللهم لا تجعل قبری و ثنا یعبد»'، فصلنامه سراج منیر. شماره 14.
امینى، عبدالحسین (۱۳۸۷ش، ۱۹۶۷م). الغدیر فى الکتاب و السنة و الادب، بیروت.
ایجى، محمد عبدالرحمن (1424ق). جامع البیان فى تفسیر القرآن ایجى، بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون.
بحرانى، هاشم بن سلیمان (1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن، 5 جلد، موسسة البعثة، قم: قسم الدراسات الإسلامیة.
بخارى، محمد بن اسماعیل (1410ق). صحیح البخاری، قاهره: وزارة الاوقاف، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیة، لجنة إحیاء کتب السنة.
برقعی، سیدابوالفضل (بیتا). تابشی از قرآن، بیجا.
ـــــــــــــــــــ . تضاد قرآن با مفاتیح الجنان، بیجا.
ـــــــــــــــــــ . خرافات وفور در زیارات قبور، بیجا.
ـــــــــــــــــــ . نقد مراجعات، بیجا.
حائری، محمدحسن (1380). وقف در فقه اسلامی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامى.
حمیرى، عبد الله بن جعفر (1413ق). قرب الإسناد، قم: ط- الحدیثة.
حوى، سعید (1424ق). الاساس فى التفسیر، قاهره: دار السلام.
حویزى، عبدعلى بن جمعه (1415ق). تفسیر نورالثقلین، 5 جلد، قم: اسماعیلیان.
زحیلى، وهبه (1411ق). التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، دمشق: دار الفکر.
سبزوارى، محمد (1406ق). الجدید فى تفسیر القرآن المجید، بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
سبکی، تقیالدین (1419ق). شفاء السقام فی زیارة خیر الانام، تهران: نشر مشعر.
سهمودی، وفاء (1419ق). الوفا باخبار دار المصطفی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
شافعى، محمد بن ادریس، (بیتا)، مسند الامام الشافعى، بیروت: دارالکتب العلمیة.
شنقیطى، محمدامین (1427ق). أضواءالبیان فى إیضاح القرآن بالقرآن، بیروت: دارالکتب العلمیة.
شیخ حر عاملى، محمد بن حسن (1409 ق). قم: وسائل الشیعة.
صابونى، محمدعلى (1421ق). صفوة التفاسیر، بیروت: دار الفکر
صادقى تهرانى، محمد (1406ق). الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن و السنه، قم: فرهنگ اسلامى.
صنعانی، عبدالرزاق بن همام (1403ق)، المصنف، المجلس العلمی، لبنان- بیروت.
طباطبایى، محمد حسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن، 20 جلد، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرسى، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو.
عبد الملکی، پیام (1393). سماع موتی و تقابل دیدگاه وهابیان با بزرگان خود، شماره 15، مجله سراج منیر.
عسکری، مرتضی (۱۴۱۲ق). معالم المدرستین، تهران: موسسه البعثه مرکز الطباعه و النشر.
فاطمینژاد، مجید و محمدحسن زمانی (1395). «پاسخ به شبهات البانی در باب سماع موتی»، سلفیپژوهی، سال دوم، شماره 4.
فخر رازى، محمد بن عمر (1420ق). التفسیر الکبیر مفاتیح الغیب، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى (1406ق). اصفهان: الوافی.
قرشى بنابى، علىاکبر (1375). تفسیر احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
کلینى، محمد بن یعقوب (1429ق). کافی، قم: ط - دار الحدیث.
مجلسى، محمد باقر بن محمدتقى (1403ق). بحارالأنوار، بیروت: الف، ط، بیروت.
مجلسى، محمد باقربن محمدتقى (1404 ق). مرآة العقول فی شرح أخبار، تهران: آل الرسول.
امیدیان، محمدعلی (1396). «حیات برزخی و سماع موتی؛ مقایسه دیدگاه ابن تیمیه و ابن قیم جوزی با دیدگاه وهابیت»، پژوهشهای اعتقادی کلامی، شماره 27.
مدرسى، محمدتقى (1419). من هدى القرآن، تهران: دار محبی الحسین.
مسلم بن حجاج (بیتا). الجامع الصحیح، بیروت: دار الفکر.
مصلحی، صادق (1392). «سماع موتی و رابطه آن با توسل به ارواح اولیای الهی»، سراج منیر، بهار، شماره 9.
مکارم شیرازى، ناصر (1371). تفسیر نمونه، 28 جلد، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
نسائى، احمد بن على (1411). السنن الکبرى، بیروت: دار الکتب العلمیة.
نورى، حسین بن محمدتقى (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسة آل البیت علیهمالسلام لإحیاء التراث
نَوَوى، یحیى بن شرف (۱۴۰۷ق، ۱۹۸۷م). صحیح مسلم بشرح النووى، بیروت: المطبعة المصریة بالأزهر - قاهره مصر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |