تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 111 |
تعداد مقالات | 1,245 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,194,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,054,471 |
بررسی تحلیلی و مقایسه ای تفسیر عرفانی ابن عربی و خواجه عبدالله انصاری | ||
تفسیر پژوهی اثری | ||
دوره 9، شماره 18، اسفند 1401، صفحه 279-297 اصل مقاله (331.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محیا حکاکان1؛ ولی الله مهدوی فر* 2 | ||
1دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. تهران، ایران | ||
2استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با نگاهی گذرا به تفاسیر عرفانی در می یابیم که مهمترین عنصر شالوده این تفاسیر، استنباط مفسر می باشد. از این حیث می توان تفسیرهایی متفاوت و در عین حال مشابه را مشاهده نمود. در میان تفاسیر موجود، تفسیر ابن عربی یک تفسیر عرفانی است که بیشتر صبغه فلسفی دارد. این مسأله از آن رو است که عارف در مرحله سیر دریافت های درونی خود، شیفته درک حقایق عالم ملک و ملکوت است و نیازی به اثبات حقانیت مطالب، دریافت ها و داشته های خود ندارد؛ لکن بعد از دریافت های قلبی باید با استعانت از اصول فلسفه به اثبات عقلانی گفته های خویش برای مخاطب بپردازد. از این رو تفسیر ابن عربی بیشتر گرایش به تأویل آیات بر اساس ذوق شخصی دارد که این امر می تواند از مصادیق تفسیر به رأی تلقی گردد. اما تفسیر خواجه عبدالله انصاری سعی دارد با شیوه درون بینشی و با ریاضت و مجاهدت، مطابق با سبک عرفان عملی به درک حقایق هستی بپردازد و از این رو کوشیده است با دوری از عقل و استدلال و با استعانت از جلا دادن قلب که محل دریافت های باطنی است، به فهم معانی قرآن دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ تفسیر؛ قرآن کریم؛ عرفان؛ ابن عربی؛ خواجه عبدالله انصاری | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابن عربى، محیىالدین محمد بن على، (1375)، حلیه الابدال، تصحیح مایل هروی نجیب، تهران: نشر مولی.
ابن عربى، محیىالدین محمد بن على، (1383)، فتوحات مکیه، ترجمه محمد خواجوى، تهران: مولی، چاپ اول.
انصاری، خواجه عبدالله، (1231)، تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار، تالیف رشیدالدین میبدی، تهران: مجلس.
انصاری، خواجه عبدالله، (1388)، صد میدان، به اهتمام عبدالکریم جربزهدار، تهران: انتشارات اساطیر.
بحرانی، سید هاشم، (1374)، تفسیرالبرهان، تهران: چاپخانه آفتاب.
بورکوی، ژرژ، (1379)، سرگذشت پیرهرات، ترجمه روان فرهادی، تهران: موسسه فرهنکی هنری الست فردا.
پورجوادی، نصراللّه، (1380)، اشراق و عرفان، مقالهها و نقدها، تهران: تهران.
جوادی آملی، عبداللّه، (1371)، بحث و تحقیقی درباره تأویل و تفسیر، دوماهنامه کیهان اندیشه، شماره 42.
حکمت، علیاصغر، (1371)، مقدمه کشف الاسرار، تهران: امیرکبیر، چاپ پنجم.
ذهبی، محمدحسین، (1396)، التفسیر و المفسرون، قم: دارالکتب الحدیثه.
رشیدرضا، محمد، (1954)، المنار، تقریرات درس شیخ محمد عبده، بیروت: دارالمعرفه للطباعة والنشر، چاپ دوم.
زرینکوب، عبدالحسین، (1389)، جستجو در تصوف ایران، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ هشتم.
سیوطی، عبد الرحمن بن ابوبکر، (1416 ق)، الاتقان فی علوم القرآن، دمشق: دار ابنکثیر.
شهیدی، سیدجعفر و حکیمی، محمدرضا، (1390)، یادنامه علامه امینی، مجموعه مقالات تحقیقی، قم: بوستان کتاب.
صدرینیا، باقر، (1380)، فرهنگ مأثورات متون عرفانی، تهران: سروش، چاپ اول.
فاطمینیا، عبداللّه، (1370)، تفسیر منسوب به ابن عربی، ماهنامه گلچرخ، شماره اول، صص 27_26.
کاشی عبدالرزاق، (1372)، منازل السائرین، قم: نشر بیدار.
معرفت محمد هادی، (1379)، تفسیر و مفسران، قم: موسسه فرهنگى التمهید.
کاشی عبدالرزاق، (1978)، تفسیر القرآن الکریم (معروف به تفسیر ابن عربی)، بیروت: مصطفی غالب.
کاشی عبدالرزاق، (1370)، شرح «فصوصالحکم» ابنعربی، قم: نشر بیدار.
کاکایی، قاسم، (1380)، قرآن و روش تفسیر از دیدگاه ابنعربی، نشریه بینات، شماره 32، صص 107-86.
یثربى، سید یحیى، (1374)، عرفان نظرى، قم دفتر تبلیغات اسلامى. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |