تعداد نشریات | 5 |
تعداد شمارهها | 108 |
تعداد مقالات | 1,228 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,147,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,006,634 |
زیرساختهای تفسیری ادبی سبک زیباییشناسی سیدقطب در تفسیر قرآن کریم | ||
تفسیر پژوهی | ||
دوره 10، شماره 20، اسفند 1402، صفحه 345-376 اصل مقاله (372.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22049/quran.2024.28797.1418 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی مسعودی* 1؛ احمد رضا نیکو کلام2 | ||
1سطح 4 فقه و اصول و مدرس جامعه المصطفی العالمیه. قم، ایران | ||
2طلبه سطح 4 فقه و اصول جامعه المصطفی العالمیه. قم، ایران | ||
چکیده | ||
سید قطب به عنوان ادیب معاصر و مفسّر قرآن کریم با نگاه متفاوتی به تفسیر ادبی قرآن کریم روی آورده و به ابعاد جدیدی از زیباییهای بیانی این کتاب ارزشمند پرداخته است. اما با توجه به تفکرات اسلامشناسانه سیدقطب و شهرت افکار اصلاحی او در مصر، نظرات تفسیری و ادبی او مورد غفلت واقع شده است. از این رو ضرورت داشت تحقیقی جامع در مورد نوع نگاه زیباییشناسی او به قرآن کریم با تکیه برگرایشهای تفسیری و ادبی ایشان که زیربنای نگاه متفاوت اوست، صورت بگیرد. براین اساس تحقیق پیش رو با روش تحلیلی به این نتیجه میرسد که گرایشهای تفسیری ایشان در قالب تفسیری ادبی و اجتماعی قرار گرفته که البته در بعد ادبی، ایشان به عنوان محور کار ادبی خود به شکل هنری و زیباییشناسی به تحلیل قرآن کریم میپردازد. اصول کلی او در این زمینه نگاه کلی و فراگیر، عملی و کاربردی و بدون دخالت پیشفرضهای عقلی و علمی در فهم قرآن کریم، اهتمام به زیباییشناسی قرآن کریم برای اهداف تربیتی، تفکیک کاربرد سورههای مکی و مدنی و عدم تمرکز بر آیات الاحکام است. البته این گرایشها مبتنی بر اصول ادبی ایشان است که تحت عنوان جامعنگری به عناصر ادبی، نگاه به القاء تجربهی عاطفی به عنوان قوام کار ادبی، عدم کفایت دلالت معنویهی الفاظ در اجرای ادبی، تأثیرگذاری متن ادبی بر محیط و اتخاذ منهجی تلفیقی از هنر، تاریخ و روانشناسی در ارزیابی ادبی است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ سیدقطب؛ زیبایی شناسی؛ تفسیر ادبی؛ تفسیر اجتماعی | ||
مراجع | ||
ایازی، سید محمدعلی(۱۳۹۰). المفسّرون حیاتهم و منهجهم، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد.
حسن فدعق، اسماء(1416ق). منهج سیدقطب فی ظلال القرآن، چاپ اول، مکه: دانشگاه امر القری.
الخالدی، صلاح عبدالفتاح (1421ق). المنهج الحرکی فی ظلال القرآن، چاپ دوم، اردن: دار عمار.
ــــــــــــــــــــ(1414ق). سیدقطب من المیلاد الی الاستشهاد، چاپ دوم، دمشق: دارالقلم.
ــــــــــــــــــــ(1421ق). فی ظلال القرآن فی المیزان، چاپ دوم، اردن: دار عمار.
ــــــــــــــــــــ(1421ق). مدخل الی ظلال القرآن، چاپ دوم، اردن: دار عمار.
خدایار، ابراهیم(اسفند 1390). بررسی میراث ادبی سیدقطب، نشریه ی ماه ادبیات، (۱۷۳).
رجبی، محمود(1396). روش تفسیر قرآن، چاپ نهم، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
زرزور، عدنان محمد(1426ق). علوم القرآن و اعجازه وتاریخ توثیقه، چاپ اول، اردن: دارالاعلام.
زمخشری، محمود بن عم (1408ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، بیروت: دارالکتاب العربی.
طباطبائی، محمدحسین(1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ دوم، بیروت: موسسه الاعلمی.
عبدالله خباص، عبدالله عوض(1982م). سیدقطب الادیب الناقد، اردن: دانشکده ادبیات دانشگاه اردن.
قطب، سید(1423ق). التصویر الفنی فی القرآن، چاپ شانزدهم، قاهره: دارالشروق.
ـــــــــ (1357ق). الدلاله النفسیه للاسالیب و الاتجاهات الجدیده، بیجا: دارالعلوم.
ـــــــــ (1390). النقد الادبی اصوله ومناهجه، ترجمه ی محمد باهر، چاپ دوم، تهران: خانه ی کتاب.
ـــــــــ (1424ق). النقدالادبی اصوله و مناهجه، چاپ هشتم، قاهره: دارالشروق.
ــــــــــ (1421). خصائص التصور الاسلامی و مقوماته، چاپ دوم، قاهره: دارالشروق.
ــــــــــ (1425). فی ظلال القرآن، چاپ سی و پنجم، بیروت: دارالشروق.
ــــــــــ (1387). فی ظلال القرآن، ترجمه ی مصطفی خرمدل، چاپ دوم، بیجا: نشر احسان.
ــــــــــ (1403). کتب و شخصیات، چاپ سوم، قاهره: دارالشروق.
ــــــــــ (1427). مشاهد القیامه فی القرآن، چاپ شانزدهم، قاهره: دارالشروق.
معرفت، محمدهادی(1379). تفسیر و مفسران، چاپ اول، قم: التمهید.
معین، محمد (1386). فرهنگ فارسی معین، چاپ چهارم، تهران: انتشارات ادنا.
مؤدب، سیدرضا (1392). مبانی تفسیر اجتماعی قرآن کریم، نشریه ی قرآن و علم، (۱۲).
النقاش، رجاء(1977م). منهج سیدقطب فی تفسیر القرآن، نشریه ی الهلال، (۲).
النویهی، محمد(1949م). ثقافه الناقد الادبی، چاپ اول، قاهره: مطبعه لجنه التألیف و الترجمه والنشر.
وصفی عاشور، ابوزید (1430ق). فی ظلال سیدقطب، چاپ اول، مصر: صوت القلم العربی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |